Postilähetykset: Lähetämme vuokratavarat postitse niin, että ne ovat perillä viimeistään ensimmäisen vuokrapäiväsi iltapäivän aikana.
Palautus: Palauta paketti viimeisenä vuokrapäivänä niin, että paketti ehtii päivän kuljetukseen. Voit tarkistaa viimeisen jättöajan Postin palvelupistehausta.
Palauttaessasi Postitse saat meiltä valmiin palautuskortin. Paketin uudelleensulkemiseen tarvitset vain hieman teippiä, muuten kaikki tulee valmiina.
Nouto tai tuonti paikan päälle: Sovi aina aika etukäteen ennen vuokraa ottamalla meihin yhteyttä.
Obiskalla ei ole vakituisesti auki olevaa toimipistettä, joten nouto- ja palautusaikoja on rajoitetusti.
Jos olet tilaamassa ja aiot noutaa tai palauttaa henkilökohtaisesti paikan päälle, ota yhteys meihin ennen tilausta sopiaksesi ajoista.
Jos kalenteri antaa tehdä sinulle varauksen netissä, suosittelemme käyttämään sitä. Jos kalenteri ei anna tehdä tilausta enää (liian vähän aikaa vuokran alkuun), kirjoita vuokrakyselysi meille sähköpostilla.
Voit myös soittaa, mutta tarvitsemme ennen vuokran hyväksyntää vuokran tiedot ja hyväksynnän kirjallisesti.
Voit itse nopeuttaa tilanteen etenemistä kertomalla viestissäsi:
Vastaamme sinulle vuokraehdotuksella ja hintatiedolla tai kysymme lisätietoja. Kun lähetämme vuokraehdotuksen vapaamuotoiseen kyselyysi, sinun on erikseen vielä hyväksyttävä se vastaamalla viestiin, joten tarkkaile postiasi.
Postilähetyksessä vuokra alkaa:
Vuokra-aika alkaa kun noudat paketin sen saavuttua postiin tai viimeistään ensimmäisen vuokrapäivän iltapäivällä klo 13.00. Jos paketti on perillä jo etukäteen, voit noutaa sen heti ja vuokra alkaa ilman, että se kasvattaa vuokrahintaa.
Noudettaessa paikan päältä vuokra alkaa:
Vuokra alkaa paketin noudon yhteydessä. Huom! Sovi noutoaika etukäteen ennen vuokraamista.
Postilähetyksessä vuokra päättyy:
Vuokra-aika päättyy kello 12:00 viimeisenä vuokrapäivänä, mutta käytännössä voit pitää laitteita ilman että se vaikuttaa vuokrahintaan nousevasti, kunhan ehdit palauttaa ne samana päivänä lähtevään postikuormaan. Olet vastuussa laitteesta siihen asti, kunnes se on palautunut Obiskalle.
Voit hakea oman lähipostisi ajat paketin jättämiselle Postin toimipistehausta. Huomaa, että viimeinen hetki viedä paketti postiin on usein myös kiireinen aika postissa. Erityisesti sesonkiaikoina posteissa voi myös olla erityisen pitkät jonot (esim joulu, black friday jne).
Paikan päälle palauttaessa vuokra päättyy:
Vuokra-aika päättyy kello 12:00 viimeisenä vuokrapäivänä, mutta käytännössä jokainen palautusaika sovitaan erikseen ja voit pitää laitetta sovittuun palautushetkeen asti erikseen sovitusti. Jokainen palautus sovitaan tapauskohtaisesti. Usein palautusajat ovat toimistoaikojen jälkeen viimeisenä vuokrapäivänä.
Myöhästymiset ja vaikutus hintaan:
Vuokranmaksu perustuu vuokra-aikaan ja noutamatta jättäminen postista, sen noutaminen myöhemmin, myöhästyminen paikan päältä tai no-show paikan päältä noudettaessa ei pienennä vuokramaksua.
Vastaavasti myöhästynyt palautus lisää vuokra-aikaa. Vuokra-ajan lisäys kasvattaa hintaa jokaiselta alkavalta vuorokaudelta. Lisäksi vuokraehdoissa mainittu viivästysmaksu ja pitkässä viivästymisessä lunastus lisätään vuokraan.
Kun vastaanotat laitteet meiltä tai postista, olet vastuussa niistä. Jos laitteet menevät rikki, varastetaan, anastetaan tai ne hukkuvat, sinulla on niistä korvausvelvollisuus.
Ainoastaan laitteeseen tuleva ennalta-arvaamaton käyttäjästä johtumaton virhe ei ole asiakkaan korvattava - tällainen voi olla esimerkiksi AF:n jumittuminen, elektroniikan pettäminen tai linssin sisäinen mekaaninen ongelma. Tällaiset arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
Mikäli laitteet rikkoutuvat tai katoavat, tee siitä välittömästi ilmoitus meille - ei vasta palautuksen yhteydessä, sillä meidän täytyy huolehtia myös tulevien vuokrien aikataulutuksesta. Mikäli epäilet rikosta, tee myös rikosilmoitus poliisille.
Palauttamatta jääneet laitteet ja osat on korvattava kokonaan niiden vuokraamisen yhteydessä ilmoitetun arvon mukaisesti.
Voit tarkistaa omalta vakuutusyhtiöltäsi kattaako vakuutuksesi laitteet niiden rikkoutuessa (esim kotivakuutuksen vieras irtain, vastuuvakuutus tai matkatilanteessa matkavakuutus).
Voit myös ostaa kauttamme erillisen omavastuunvähennyksen, jonka avulla pienennät omavastuutasi laitteen rikkoutuessa. Se ei ole vakuutus, mutta hyödyttää tilanteissa joissa laite rikkoontuu, mutta ei katoa. Se ei kata palauttamatta jäänyttä laitetta ja myös rikkoontunut laite on palautettava vahingon toteamiseksi. Omavastuuvähennys myydään toistaiseksi vain sähköpostitse. Omavastuuvähennyksen voi ostaa etukäteen ennen vuokran alkua, kysy siitä sähköpostitse lisää.
Lue vastuu- ja korvauskäytännöistä tarkemmin vuokraehdoistamme.
Vuokratarjouksen ja -tilauksen yhteydessä voimme tarkistaa luottotietosi ja henkilötunnuksen. Luottohäiriömerkintä voi olla este vuokrata laitteet vaikka tilaus olisi jo sovittu. Sopiminen on ehdollinen ja se voi peruuntua luottohäiriömerkinnän vuoksi.
Emme säilytä henkilötunnuksia tai luottotietoraportteja palvelimellamme ja Obiskalla olevat tiedot niistä tuhotaan kohtuullisessa ajassa vuokran hoidon päättymisestä. Vuokranhoito päättyy kun vuokra ja siihen liittyvät maksut on maksettu, laitteet palautettu, kuntotarkastettu ja mahdolliset jälkiselvitykset kuntotarkastukseen liittyen hoidettu.
Voit lukea yleisesti henkilötietojen käsittelystä tarkemmin tietosuojasivultamme.
Vuokrataksesi sinulla on oltava:
*Alaikäisenä oikeustoimikelpoisuus on rajattua, joten emme voi vuokrata alaikäiselle. Alaikäisen kannattaa pyytää esimerkiksi vanhempia vuokraamaan laite itselleen ja lainaamalla heiltä. Vuokraaja kuitenkin vastaa vuokrasta Obiskalle.
Etsimme yhteistyökumppaneita palveluista jotka tarjoavat palveluita valo- ja videokuvaajille. Lue lisää kaupallisesta yhteistyöstä kanssamme tai affiliate-markkinoinnista.
Jos kuvaat ammatiksesi, käy rekisteröitymässä myös kuvaajat.fi-palveluun. Liittymällä Kuvaajiin mahdollistat omien palveluidesi myyntiä kohdennetusti.